Sve što moraš znati ZA USPJEŠNO OTKAZIVANJE putovanja zbog korone na jednom mjestu.
Jednom davno, tamo nekad u 2019 ili možda čak 2020, odlučio si se za putovanje. Kupio si avionske karte, rezervirao smještaj, istražio sve aktivnosti i atrakcije koje želiš vidjeti.
Ukratko, jako se veseliš novom putovanju koje te čeka u bližoj budućnosti.
Onda lik u Kini odluči pojesti šišmiša i odjednom život staje, a tvoje putovanje sve očiglednije postaje nemoguća misija. I kreće projekt “Otkazivanje putovanja zbog korone”.
More emocija kreće, izvire na površinu. Sve započinje negdje u dubini sa poricanjem, nevjerovanjem, pa se javlja bijes koji dolazi sa bespomoćnim osjećajem nade.
I na kraju, tamo negdje na samoj površini napokon osjetiš prihvaćanje da se to putovanje kojem se toliko veseliš ipak neće dogoditi. Barem ne u istom terminu, ili istoj godini.
Dobro, sada kad su ljutnja, očaj, razočaranje, i pokoja suza prošli. (been there, done that)
Vrijeme je da vidiš to se može napraviti po pitanju tvog već detaljno organiziranog putovanja.
Da skratim. Najvjerojatnije će tvoji planovi pasti u jednu od dvije kategorije.
-
Prva je odgađanje putovanja i izbor nekog od datuma u bolje sutra.
-
Drugi i onaj apsolutno zastrašujući je…
… otkazivanje putovanja zbog korone.
Teško mi je bilo uopće izgovoriti tako nešto. Ali, jedino što trenutno možemo napraviti je izvući najbolje iz ove situacije.
Mislim da bi bilo najbolje da se pozabavim sa svakim od ova dva scenarija odvojeno.
Kao sirotica koja je bila u istoj situaciji prije samo nekoliko mjeseci, rado ću ti dati savjet iz prve ruke kako prije svega dobiti bitku sa avio kompanijama.
Koliko god to zvučalo nemoguće, ja sam uspjela! Nije bilo lako, priznajem.
Međutim, u ovakvim trenutcima se treba držati one – „Tko hoće nađe način. Tko neće nađe razlog“.
E, pa tako je i bilo.
Zasukala sam rukave, obrisala prašinu sa tipkovnice i krenula u borbu za svoj novac.
Kategorija 1 – Odgađanje putovanja u zamjenu za izbor drugog datuma
Ovo je opcija koju će ti pokušati „prodati“ bilo koja aviokompanije i ostali pružatelji usluga.
Zašto?
Pa njima se nikako ne isplati da, sada u situaciji kada im posao propada, još i tebi vrate novce. Njihov interes je zadržati što više kupaca i napraviti zamjenu za uslugu bilo kakve vrste da je unutar njihovih mogućnosti.
Ako i tebi odgovara ova opcija, nećeš imati puno problema sa promjenom datuma. Većina pružatelja usluga sada izlazi u susret zbog koronavirus tragedije i napraviti će sve da te zadrži.
Upravo iz tog razloga, treba biti pametan u kontaktu s njima i ne pristajati na manje.
Što to znači?
To znači da ne pristaješ na nikakve ponude koje su u manjoj vrijednosti od one što već imaš. Drugim riječima, da ne pristaješ na nadoplate svoje karte za drugi datum u budućnosti.
Oni će pokušati prodati i zaraditi što više, ali isto tako te žele zadržati kao izvor €€€€.
Dakle, pokaži zube, zauzmi stav i postavi svoje kriterije. U 99% slučajeva će ti izaći u susret i pristati na tvoje uvjete.
Kategorija 2 – Potpuno otkazivanje putovanja zbog korone i povrat novca
Ako se ipak odlučiš da zbog COVID19 moraš u potpunosti otkazati putovanje, ovdje započinje rat i vjeruj mi, oni ne biraju sredstva!
Ajmo krenuti od smještaja, s njim je u većini slučajeva puno lakše.
Otkazivanje putovanja zbog korone – Smještaj
Ako imaš rezerviran smještaj bez plaćanja unaprijed i bez naknade za otkazivanje – to je lagano, samo otkaži smještaj.
Ako ipak imaš smještaj koji je plaćen unaprijed ili u rezervaciji stoji da se naplaćuje naknada u slučaju otkazivanja smještaja, ne pristaj na to!
Javi se direktno domaćinu ili pružatelju usluge (airbnb, booking …) i zatraži potpuni povrat sredstava ili poništavanje naknade za otkazivanje.
Ovdje sam uvijek imala pozitivna iskustva, i ponovno u 99% slučajeva tvoj će zahtjev biti prihvaćen jer su i oni svjesni da zbog korone trenutno nema putovanja.
Meni je host/booking prihvatio zahtjev i poništio naknadu za otkazivanje rezervacije te sam besplatno otkazala smještaj.
Otkazivanje putovanja zbog korone – Aviokarte
Eh. Ovo je po meni najteži dio i najveća bitka.
Evo kako je to izgledalo iz mog iskustva.
Imala sam karte sa tri presjedanje u 3 države, 4 grada na 2 kontinenta i 5 aerodroma.
Kako je to izgledalo?
Evo ovako:
Polazni let:
Split – Zagreb – Beč – Tokio (Haneda)
Povratni let:
Tokio (Narita) – Beč – Zagreb – Split
To znači da su u cijelo putovanje bile uključene 4 aviokompanije i jedna agencija kao posrednik.
Jedna od njih (Austria Airlines) je bila „glavna“ i uloga joj je bila glavnog operatora letova i putovanje. A u drugu ruku, sve skupa je išlo preko agencije kao posrednika koja je u mom slučaju bila MyTrip.
Cijelu sam komunikaciju obavljala sa MyTrip i Austria Airlines.
Bitka za karte trajala je mjesecima a ovako je to izgledalo kronološki:
Prvo su mi svi letovi bili otkazani i nisam dobila obavijest o događanjima. Nakon što sam zatražila povrat novaca jer je bila riječ o jako velikoj svoti, ponudili su mi da ipak putujem i to preko Frankfurta, ali kako su te karte bile skuplje od onih koje sam ja kupila, nudili su kupon od 50€ da djelomično pokriju razliku u cijeni.
Strašno.
A znaš što, cijela bi situacija bila puno manje uvredljiva za moju inteligenciju da sam te letove na koje su me „preusmjerili“ mogla actually uhvatiti.
Naime, prema novom raspredu to bi izgledalo ovako:
Split – Zagreb – Beč – Frankfurt – Tokio
i povratno isto.
E pa problem je bio u tome što je let iz Frankfurta polijetao prije onog u Beč. Dakle ja bi još čekala let u Beču dok bi avion iz Frankfurta prema Tokio već bio na pola puta?
Dobro, ajde da to i nije bilo tako nego na vrijeme, na povratku je bila ista stvar. Avion iz Frankfurta za Beč je već trebao biti u Beču u momentu kad bi onaj iz Tokia za Frankfurt bio tek negdje na pola puta.
I što bi onda trebala? Zapeti u Frankfurtu o svom trošku? Danima? Usred korone? Ok.
Logično da nisam krenula na put, nego sam nastavila bitku za pare.
Ali sam naravno pratila događanja. I pogodi što se desilo. This is a good one.
Na kraju je i let iz Zagreba za Beč kasnio 4 sata zbog potresa u Zagrebu!!!
Tako da i u slučaju da nije bilo COVID-a 19, ne bi vidjela Japana jer bi propustila i let Beč – Tokio.
I tako se bitka za pare nastavlja. Bilo je tu svega, izmjene mailova svakakvog sadržaja. Ali ključ je u konzistenciji, odnosno dosljednosti.
Ja sam nastavila slati mailove na tjednoj bazi, sada orijentirana na MyTrip kao glavnom moderatoru.
I dragi moji, isplatilo se.
Prvo su me u jednom trenutku zamolili da im više ne šaljem mailove i da će mi vratiti novac što prije mogu.
Nakon toga su mi mjesecima (rekla bi oko 4-5 mjeseci) slali mail svakog 1. i 15. u mjesecu da mi kažu kako još rade na mom slučaju i da će mi vratiti iznos u cijelosti.
I onda je jednog dana (6 mjeseci nakon početka bitke za pare) došao i taj mail.
Kaže: „ Vaš iznos xxxx će u cijelosti bili uplaćen kroz 3 radna dana“. I bio je.
Miris pobjede u zraku.
Zaključak:
Ne odustaj od onoga što ti pripada, pogotovo tako velikih iznosa kao što su cijene karata. Ključ je u upornosti i dosljednosti.
Moraš znati da će oni pokušati apsolutno sve da zadrže novce i izbjegnu povrat.
I vjerujem da je bilo osoba u istoj situaciji kao ja koji su jednostavno odustali jer su vjerovali da ne mogu dobiti bitku za pare.
Da se razumijemo, ovo ti neće proći kod neke niskobudžetne aviokompanije za kartu u vrijednosti od par desetaka eura. Ovo je savjet za velike iznose.
Aktivnosti i atrakcije , eventi i ostali prijevoz
Da sada ne idem u detalje, osim na aviokarte, ovaj princip možeš primijeniti na apsolutno svaku situaciju.
Osim vlastitog ponosa i upornosti, u našoj dragoj EU tu je i zakon koji nas štiti od ovakvih slučajeva. Ako se dogodi da ne možeš riješiti problem sa pružateljima usluge, uvijek možeš napraviti prijavu na National Enforcement Bodies (NEB) .
NBE čija je uloga provjeriti postupaju li prijevoznici prema svim putnicima u skladu s njihovim pravima. Putnici koji smatraju da njihova prava prema propisu nisu poštovana trebaju kontaktirati tijelo države u kojoj se incident dogodio.
Kako ubuduće?
Ako se u budućnosti želiš zaštiti od scenarija borbe sa otkazivanjem putovanja, tu su dvije opcije.
Prva je pri bookiranju avionskih karata, smještaja itd odabrati opciju male nadoplate koja automatski osigurava povrat sredstava u slučaju otkazivanja.
Druga opcija je putno osiguranje koje pokriva otkazivanje putovanja.
Putna osiguranja – kupiti kasnije?
Putno osiguranje je najbolje kupiti odmah, unutar tjedan dana od rezervacije karata. To je jedini način da se osiguraš od otkazivanja.
Putna osiguranja kupljena kasnije neće pružati opciju kod otkazivanja putovanja. Provjereno!
Ako putuješ sam/a, provjeri neke savijete iz prve ruke o solo putovanjima. Pogledaj i prijedloge knjiga za ponijeti na put.
Sve ostale savjete za putovanje, pogledaj na blogu.
Posljednja objava na blogu – KRETA: Ultimativni Vodič za Putovanje i Skrivene Destinacije.
Javi mi se na [email protected] sa svim pitanjima i prijedlozima za putovanja ili ostavi komentar odmah ispod! Baci oko na moj vječnu travel inspiraciju Pinterest i vidimo se na Instagramu.
Trenutno ne planiraš otkazivanje putovanja zbog korone, ali želiš sačuvati informacije?
Pin! za kasnije.
Trebaš popust na smještaj, prijevoz i sve ostalo tijekom sljedećeg putovanja – provjeri popuste koje ti donosi Travelina.
*Sve fotografije i tekst članka su vlasništvo autora i nije dozvoljeno korištenje bez konzultacije.
Odgovori