Jeste li znali da u slučaju otkazivanja let od strane aviokompanije ili kašnjenja leta više od 3 sata imate pravo na „odštetu“, smještaj, obroke, i još mnogo toga. Sve to prema pravilima Europske regulative za zračni promet i prava putnika (REGULATION EC-261/2004). Naknada za otkazani let iznosi između 250 i 600 €.
Najlakši i najbrži način dolaska do naknade je preko jedne od agencija poput AirHelp. Oni imaju jako visoku razinu uspjeha u rješavanju slučajeva. Ako se pak želiš sam pozabaviti problemom, evo kako sam ja to napravila, trebalo mi je malo duže vremena, ali sam na kraju uspjela.
Prvo ću ti ispričati svoje iskustvo i kako sam uspješno riješila slučaj i dobila naknadu za otkazani let. Nakon toga ćemo preći na bitne i korisne informacije i linkove koji će ti dobro doći ako se pronađeš u situaciji da ti je let otkaza, ili kasni.
Prva stvar koju moraš znati je ta da se ovo odnosi na letove unutar Europe. Bitne je da je barem jedan od aerodroma na teritoriju Europske unije kao bi se primijenio zakon.
Za više ideja i inspiracije za putovanja, zaprati moj Instagram i Facebook stranicu.
Prava putnika u zračnom prometu u EU-u primjenjuju se:
- ako je vaš let unutar EU-a i obavlja ga zračni prijevoznik iz EU-a ili izvan EU-a
- ako vaš let stiže u EU iz zemlje izvan EU-a i obavlja ga zračni prijevoznik iz EU-a
- ako vaš let kreće iz EU-a prema zemlji izvan EU-a i obavlja ga zračni prijevoznik iz EU-a ili izvan EU-a
- ako niste već dobili povlastice (naknadu, preusmjeravanje, pomoć zračnog prijevoznika) za probleme povezane s letom na tom putovanju na temelju relevantnog zakona zemlje izvan EU-a.
EU znači 27 zemalja EU-a, uključujući Guadeloupe, Francusku Gijanu, Martinique, Réunion, Mayotte, Saint-Martin, Azore, Madeiru i Kanarske otoke (ali ne Farske otoke). EU-ova pravila primjenjuju se i na letove iz Islanda , Norveške i Švicarske i prema njima.
Kako sam uspješno podnijela prigovor i dobila naknada za otkazani let od 250 €
Meni se dogodila situacija da mi je povratni let otkazan svega par sati prije polijetanja. Sve to se odvijalo u neko gluho doba noći dok sam bila u dubokom snu. Trebala sam letjeti na relaciji Köln – Zagreb jednu nedjelju ujutro sa polijetanjem u 10:30 sati. Probudila sam se u 7 sati kako bi se spremila i otišla na aerodrom.
Čim sam otvorila oči dočekao me e-mail od strane Eurowings (aviokompanija s kojom sam trebala letjeti). Pisalo je da je moj let otkazan negdje oko 2 sata ujutro. Par sati kasnije, oko 4 sata ujutro sam dobila još jedan email koji me obavijestio da sa prebačena na let u 21:30 sat IZ FRANKFURTA.
Osim navedenih obavijesti nisam dobila nikakvu dodatnu ponudu. Onu koja bi eventualno uključila osiguran smještaj i obroke za tih 12+ sati koliko bi čekala idući let.
Nisam dobila ni ponudu prijevoza. S obzirom da je aerodrom na koji sam prebačena za polijetanje udaljen 180 kilometara. Odnosno 2 sata vožnje u idealnim uvjetima od primarnog aerodroma.
Odlučila sam odmah otići na aerodrom u Frankfurtu i ondje pokušati riješiti problem, pa možda i dobiti raniji let za Zagreb. U Njemačkoj je last-minute cijena za vlak ili autobus iznimno skupa. Sjećam se da nisam mogla pronaći prijevoz za manje od 100 eura, a da krenem u razumno vrijeme prema Frankfurtu. Srećom pronašla sam dostupan blablacar koji je polazio oko 13 sati iz Bonna za 10ak eura. Problem sa odabirom blablacara u ovakvim situacijama je ta što ti ne izdaju račun. Vrlo lako se moglo dogoditi da bi i ovdje imala dodatne troškove za koje ne bi mogla tražiti naknadnu isplatu od Eurowingsa jer nemam račun s potvrdom o troškovima.
Stigla sam na posljednju destinaciju više od 7 sati kasnije.
Stigla sam na aerodrom u Frankfurtu nešto iza 15 sati. Odmah sam stala u red za šalter na kojem su se rješavali prigovori. Čekala sam u redu gotovo sat vremena. Kad sam napokon došla na red, objasnila sam problem i zamolila ako me mogu staviti na prvi let za Zagreb. Nakon što me nekoliko puta odbila s objašnjenjem da nema leta prije 21 sat, i nakon 5 minuta tipkanja po računalu obavijestila me da ipak ima let za Zagreb i da polijeće za 20 minuta. Isprintala mi je kartu te sam imala manje od 20 minuta za doći do svog gate-a na jednom od najvećih aerodroma na svijetu. Nekim čudom sam stigla na gate na vrijeme i odmah se ukrcala u avion koji je poletio negdje oko 17 sati. Stigla sam u Zagreb oko 19 sati. To je bilo više od 7 sati kasnije od predviđenog vremena kada sam trebala sletjeti u slučaju da sam poletjela s onim letom iz Kölna u 10 ujutro.
Uz sve navedeno imala sam debelo pravo na jednu od naknada od strane aviokompanije prema EU regulativi.
Povežimo se na Facebook!
Tek dolaskom u Zagreb je krenula je prava borba. Ona za prava koja mi pripadaju razvojem navedene situacije.
Kriteriji koji su bitni za stjecanje prava na naknadu su: dužina leta (u kilometrima) – možda najvažniji uvjet kao temelj za sve ostale. Nakon toga, iduća bitna stavka je vrijeme koje je prošlo od trenutka kada sam trebala sletjeti na zadnju destinaciju (Zagreb) do trenutka kada sam zapravo sletjela. U mom slučaju to je bilo u 19 sati umjesto u 12 sati. Osim toga, bitno je da li je let otkazan ili je kasnio. I na kraju uzimaju u obzir činjenicu jeste li dobili smještaj/obroke za vrijeme između dva leta i još bitnije – JESTE LI IH PRIHVATILI.
Naknade s obzirom na trajanje leta u kilometrima:
- 250 EUR za sve letove od 1500 kilometara ili manje;
- 400 EUR za sve letove unutar EU dulje od 1500 kilometara i za sve ostale letove između 1500 i 3500 kilometara;
- 600 EUR za sve letove koji su duži od 3500 km.
Prvu „žalbu“ na navedu situaciju sam podnijela direktno Eurowingsima putem njihovog formulara odmah dan nakon leta. Svaka aviokompanija koja operira unutar EU moram na svojoj web stranici imati formular za popunjavanje prigovora. Ovo je primjer formulara za Eurowings.
Nisam dobila odgovor nekoliko mjeseci pa sam ponovila postupak. Negdje 6 mjeseci kasnije su mi uplatili 10€ za blablacar. Na ovo sam se uvrijedila jer znam koja mi prava pripadaju pa sam ponovno podnijela žalbu direktno Erowingsu. Ali i hrvatskoj službi za navedene probleme (Croatian Civil Aviation Agency). Pričekala sam još par mjeseci i naravno ni od Eurowingsa, a niti od ni od Croatian Civil Aviation Agency nisam dobila odgovor. Nikakav odgovor.
Finalni rezultat bila je rekordno brza uplata – naknada za otkazani let
Ovakav razvoj situacije me dodatno motivirao za traženje pravde pa sam ovaj put kontaktirala njemačku službu za prigovore. Uz to sam također kontaktirala direktno EU regulativu i podnijela prigovor. Ovaj put sam priložila i sve dokaze gdje sam bila ignorirana godinu dana.
Ovdje (EU prava putnika) možeš pročitati uvjete i prava koja ti pripadaju, a na istom linku možeš podnijeti prigovor.
Ovdje (Nacionalna probedvena tijela – National Enforcement Bodies NEB) se nalazi popis svih odgovornih institucija po državama koje bi trebale pomoći u rješavanju problema i progovora.
Kontakt za Hrvatsku:
- Croatian Civil Aviation Agency, Ulica grada Vukovara 284, HR – 10000 ZAGREB
- Kontakt: Tel. : +385 1 2369 300
- E-mail: [email protected]
Iako nikakva korist od njih, najbolje se javiti drugoj zemlji u ili iz koje se putovalo i direktno podnijeti žalbu EU putem obrasca.
https://transport.ec.europa.eu/document/8e2fd654-577e-4fd8-b252-38ce6a9c7f58_hr
Odgovor od EU regulative i njemačkih provedbenih tijela sam dobila u rekordnom roku. Pozitivno rješenje za manje od mjesec dana. Iznos od 250 € na koliko imam pravo uz gore naveden uvijete bio isplaćen od strane Eurowingsa unutar 3 dana od dobivenog pozitivnog rješenja.
Kako se dobije naknada za otkazani let na najlakši mogući način?
Danas ima jako puno agencija koje se bave upravo rješavanjem problema putnicima koji su imali situaciju kašnjenja ili otkazivanja letova. Ako ti se neda zezati sa cijelim procesom rješavanja odštete. Uvijek možeš cijeli postupak prepustiti njima. Provela sam dosta vremena u istraživanju idealne agencije i ako se već odlučiš na odabir jedne. Ja bi definitivno preporučila AirHelp. Oni imaju najveći uspjeh u pozitivnom rješavanju prigovora. Pogled više o AirHelpu OVDJE.
Što napraviti u slučaju kašnjenja leta ili otkazivanja nekoliko dana prije polijetanja?
Ako ti je let otkazan manje od 14 dana prije polijetanja, vjerojatno možeš zatražiti odštetu, pogotovo ako ti nije ponuđen zamjenski let. Ako je do otkazivanja došlo više od 14 dana prije polijetanja i uz to je ponuđen novi let, tada nemaš pravo na naknadu. U slučaju kašnjenja leta na dan polijetanja, pogledaj detaljno koja ti prava pripadaju na linku. ili se obrati AirHelpu ovdje.
Što napraviti u slučaju gubitka prtljage?
U slučaju da imaš uplaćeno osiguranje za slučaj gubitka prtljage, prvo se obrati osiguravajućoj kući kod koje je osiguranje uplaćeno. Ako ovo pak nije slučaj, ponovno imaš dvije opcije.
S obzirom da ovakvi slučajevi nisu pokriveni EU regulativama, prva stvar koju možeš napraviti je kontaktirati aviokompaniju i biti dovoljno uporan. U većini slučajeva imaš pravo na odštetu, čak i ako je prtljaga pronađena i vraćena.
Druga opcija, možda se u ovom slučaju i više isplati je to napraviti preko jedne od agencija koja se bavi zastupanjem putnika u ovakvim slučajevima. Ovdje bi ponovno preporučila AirHelp. Prema njihovoj statistici, možeš dobiti i do 150 € odštete u slučaj gubitka prtljage. Primite brzu isplatu od 150 € za svaku prijavljenu torbu koja se izgubi ili kasni na vašem putovanju, nije potreban dokaz sadržaja.
*Sve fotografije i tekst članka vlasništvo su autora i ne smiju se koristiti bez konzultacije.
Odgovori